Muzyka mistrzów: Max Bruch – Koncert na flet i altówkę

Zapewne w „Muzyce mistrzów” słyszeliśmy już różne kompozycje i różne koncerty wyznaczające wiodącą rolę jednemu z instrumentów, któremu towarzyszą pozastałe instrumenty orkiestry. Tym razem jednak wysłuchaliśmy rzadkiego połączenia koncertowego dwóch instrumentów. Wszystko za sprawą koncertu podwójnego na klarnet i altówkę, napisanego przez niemieckiego kompozytora i dyrygenta Maxa Brucha.

Koncert ten jest dość często wykonywanym i bardzo lubianym utworem eksponującym dwa instrumenty solowe, a jednocześnie otwierającym tego typu literaturę XX wieku. Pochodzi z roku 1911 i wpisuje się niejako w trend nowego docenienia altówki, już nie tylko jako instrumentu grającego w tle z wieloma innymi instrumentami, ale towarzyszącego instrumentowi głównemu, którym w tym przypadku jest klarnet. Max Bruch może więc całkiem przypadkowo zwrócił uwagę na bardzo ciekawe możliwości kolorystycznego połączenia altówki z innymi instrumentami, czyniąc ją tym samym bardziej zauważalnym instrumentem na cały XX i XXI wiek. To dość ciekawy eksperyment i tak naprawdę jeden z niewielu w przypadku tego kompozytora, gdyż w swoich utworach daleki było od muzycznego eksperymentowania. Aby jednak przekonać się jak pisał on swoje utwory, najlepiej już teraz rozpocząć przygodę z koncertem podwójnym na klarnet i altówkę wysłuchując naszej audycji.

Pozostałe audycje z cyklu “Muzyka mistrzów”: